Mobilmenu
Abonnemangsöversikt fn.
Tennisskola

Historia

Klubben bildades 1971/1972 på inrådan av Smögens Badortsförening. Inför den stundande kommunsammanslagningen, då Smögen skulle ingå i Sotenäs kommun, kom idén med att bilda en klubb. Badortsföreningen skulle upphöra och den ägde tennisbanorna men ville skänka dem till en förening istället för till kommunen.

Tennis har spelats under många år på Smögen. Under första hälften av 1900-talet var ju Smögen lite av en societetsort och tennis ett societetsspel och den första banan låg i anslutning till Smögens Havsbad. Sedan anlades en grusbana c:a 300 m därifrån, nedanför läkar- mottagningen. Bredvid denna bana fanns en Minigolfbana där det sista hålet var en kopia på Hållö fyr. Golfbanan försvann och ersattes med en ny tennisbana av asfalt och då blev även grusbanan asfalterad. Detta var i slutet på 50-talet.

1974 renoverades den bana som först varit av grus. Till invigningen lyckades klubben få Ove Bengtsson och Björn Borg att invigningsspela. Under invigningen regnade det kopiöst men trots detta kom en storpublik på c:a 300 personer som fyllde berget vid bana B. William Thoresson hade gymnastikuppvisning och avslutade högst uppe på staketet. Med tanke på dagens stora summor i tennisen bör det nämnas att ersättningen till Ove och Björn var att de fick en låda med räkor vardera…

1978 byggdes då vår fina tennishall som är still going strong idag. Drivande kraft för bygget av nya hallen var som vanligt Sixten Söderberg som i allt verkar för Smögens och öns innevånares bästa. I hallen blev omklädningsrum och läktare renoverade till klubbens 40-årsjubileum 2011.

2008 anlades en ny utomhusbana bakom hallen som kompensation då det nu skulle byggas  lägenheter på de gamla banorna. Vid invigningen i Maj 2008 ”slog”  Smögens Tennisklubbs ”Ständige sekreterare” och drivande kraft, Thomas Hedberg av bandet med ett tennisracket och Juniorerna Adam Hellgren och William Nilsson invigningsspelade. Den nya banans underlag, hardcourt, är det modernaste i branschen vilket gör banan otroligt fin att spela på.

Under många år, från 1971 och framåt har Familjen Persson, med Asta i spets skött uthyrning och skötsel av de gamla banorna. Olle Persson, mångårig Klubbmästare växte upp vid och på tennisbanorna. ( I ett årsmötesprokoll skriver Sixten: Och Klubbmästare blev Olle Persson-igen!! )

Många är kändisarna som spelat under somrarna: Gunnar Gren, Lars-Gunnar Björklund, Ingvar Oldsberg, Örjan Persson, RIK-Gösta (Carlsson), Rolle Stoltz, Honken Holmqvist, Runar Söndergaard, ”Bragd-Birger” Johansson (Smögen Open) m.fl. Listan går att fylla på med många utöver dessa.

Tennistävlingarna på Smögen i juli har spelats långt bak i tiden. 1980 arrangerade klubben  Smögen Open med en elitklass (c:a 40 spelare) som spelades på grusbanorna i Kungshamn. Prispengarna uppgick till 5000 kr vilket placerade oss på fjärde plats i Sverige över stora tävlingar. Bland sponsorerna bör nämnas Restaurang Magasinet. Beroende på regn fick finalen spelas inne i Tennishallen med Björn Wahlström som segrare.

Ännu större dignitet blev det sommaren 2011 då en veteranturnering, Champions of Classic, spelades på den nya tennisbanan. Arrangör var Gullmarens Center Court, med den alltid lika stora tennisförkämpen Dag Jönsson och hans familj, även kallad Jönssonligan, i spets och med Smögens Tennisklubb som medarrangör.

Där deltog bl.a. Mats Wilander, Anders Järryd och Magnus Gustavsson. Magnus Gustavsson (Gusten) vann för övrigt tävlingen som även visades på TV 4 Sport.Gusten slet så hårt att sulan på hans ena sko lossade. Han fick låna en sko av Dag och vann ändå.

Speaker på tävlingen var ”Annas Leif” som ju verkligen har talets gåva.

Huvuddomare var Leif-Åke Nilsson, under många år en rutinerad internationell domare. Leif-Åke var för övrigt domare i Stockholm Open 1984 när Macenroe gick bärsärkagång i en match mot Anders Järryd.

Arrangemanget förtogs lite av stundtals regn, kollision med andra stora sommararrangemang på Sotenäset, men framförallt av den förfärliga händelsen på Utöya.

För närvarande, 2022, bedrivs organiserad träning för juniorer och vuxna i samarbete med Hunnebostrands Tennisklubb.